- meer over de herstelacademie bij Edanz -

Wat is een herstelacademie?

Een herstelacademie is een plek voor ontmoeting en ontwikkeling voor wie wil herstellen van een periode van psychische ontwrichting. Bij Sedna Herstelacademie is er gelegenheid te onderzoeken waar je staat, waar je heen wilt en wat daarvoor nodig is. Je kunt weer gaan dromen en nieuwe dingen ontdekken, maar ook op adem komen, jezelf weer opnieuw leren kennen en je zelfzorg verdiepen.

Hier kun je vanuit kracht leren leven met kwetsbaarheid. Je leert jezelf meer dragen, wat vrijheid en rust geeft. Je hoofd, gevoel, lichaam en spiritualiteit doen allemaal mee.

sednavierkant.png

Wat kun je hier doen?

Er zijn veel manieren om actief te worden en in ontwikkeling te komen bij de Herstelacademie. Deelnemers en trainers vormen een community waar iedereen op zijn eigen manier aan mee doet. Je bent welkom om aan je ontwikkeling te werken door deelname aan de trainingen. Er is ook ruimte voor initiatief vanuit je eigen inspiratie, zoals door zelf een oefengroep op te zetten of je te ontwikkelen als trainer. Veel deelnemers aan de herstelacademie dragen bij in de vorm van vrijwilligerswerk. En je bent natuurlijk altijd welkom om gewoon langs te komen in de Centrale Ruimte bij Edanz, voor een kopje koffie of thee of voor een heerlijke maaltijd van Yamen Cuisine.

Voorafgaand aan deelname aan trainingen is er een kennismakingsgesprek, waarin we met jou de mogelijkheden bij Sedna Herstelacademie doornemen.

Cursussen, trainingen en modules

Activiteiten bij de herstelacademie bestaan onder andere uit verschillende types wekelijkse bijeenkomsten :

• Training modules van drie maanden.
  • Trainingen van negen bijeenkomsten.
  • Korte cursussen van drie bijeenkomsten.
  • Community Events: wekelijkse lessen die vaak zowel als serie als los te volgen zijn.
  • Coaching cirkels waar onderlinge uitwisseling centraal staat, ter aanvulling van een module.
  • Werkgroepen rondom een bepaalde thema of werkwijze.

Trainingen starten gedurende het hele seizoen: je kunt op verschillende momenten instappen. Voorafgaand aan deelname is er een kennismakingsgesprek, waarin we met jou de mogelijkheden bij Sedna Herstelacademie doornemen.

Kosten

Veel van de activiteiten bij de herstelacademie zijn kosteloos, zoals de modules, korte cursussen en trainingen. Bij de Community Events en werkgroepen vragen we een bijdrage via de Edanz Strippenkaart. Deelnemers aan de Herstelacademie kunnen deze strippenkaart met korting kopen.

Vrijwilligerswerk

Een uitgangspunt van herstelacademies is dat de deelnemers ook mede de organisatie dragen: de herstelacademie is een organisatie voor en door mensen in een herstelproces. Zo houden deelnemers ook zelf regie over wat er gebeurt, kunnen we vanuit gelijkwaardigheid werken en ontstaat wederkerigheid.

Vrijwilligerswerk of een andere vorm van actief zijn in de wereld kan gezond zijn als je je kwetsbaar voelt. Het helpt kracht opbouwen, brengt je in contact met je kwaliteiten en met het gevoel dat je er toe doet.

Wel of niet vrijwilligerswerk doen is een onderwerp in het kennismakingsgesprek. Het kan zijn dat je er niet aan toe bent, dat je al betaald of vrijwillig werkt of een te volle agenda hebt. Het is niet verplicht. Ontstaat een verlangen hiertoe op een ander moment dan gaan we opnieuw in gesprek.

Kennismakingsgesprek

Om mee te doen met de herstelacademie heb je een kennismakingsgesprek. Dat gesprek duurt ongeveer een half uur en gaat over:

• Wat is de herstelacademie; wat kun je er wel en niet doen?
  • Jouw motivatie voor de herstelacademie.
  • Welke ontwikkeling wil je aangaan de komende tijd en wat past daarbij?
  • Vrijwilligerswerk of niet.
  • Het kan zinvol zijn om ook te bespreken waar nu je kwetsbaarheid ligt. Bijvoorbeeld bij prikkelgevoeligheid, energiebalans, je stemming of in het contact met andere mensen. Dit heeft invloed op de activiteiten die bij je passen.

voor wie

is de Herstelacademie bedoeld?

De herstelacademie is bedoeld voor mensen die ervaring hebben met psychische ontwrichting. ‘Psychische ontwrichting’ is een breed begrip. Het kan gaan over de periode na een burnout, depressie, angst of paniek, verlieservaringen etc.

Het kan ook zijn dat je vaak gespannen, opgejaagd of moe voelt door leven en werken in de drukke samenleving. Of de balans is weg tussen werk, privé, tijd voor jezelf en ruimte voor ontwikkeling.

Voor sommigen is zo’n ervaring eenmalig, bij anderen heeft het blijvend impact of komt het steeds terug. Je kunt ondersteuning zoeken bij een herstelacademie als je wat meer gelijkgestemden wilt ontmoeten, eigen kracht wilt opbouwen en wilt onderzoeken ‘hoe nu verder’.

Wat is herstel?

Met herstel wordt het persoonlijke proces van het herwinnen van controle over het eigen leven na een psychische crisis bedoeld. Niet genezing, maar het ontwikkelen van nieuwe mogelijkheden, een nieuwe richting en meer invloed op het eigen leven staan centraal.

Herstel is een zingevend proces: Nieuwe betekenis geven en vinden in het leven, op allerlei vlakken. Onder andere betekenis geven aan de eigen ervaringen van ontwrichting en de oorzaken en gevolgen daarvan, maar ook aan kwaliteiten en talenten, dromen en aan relaties.

Herstel gaat over nadenken over je eigen ervaringen, over waar je last van hebt en hoe je daar mee omgaat.

Peer Support

Bij een herstelacademie staat peer support voorop. Dat betekent: voor en door mensen met vergelijkbare ervaringen. Iedereen die je tegenkomt bij een herstelacademie heeft zelf ervaring met psychische ontwrichting. Coaches en trainers werken op basis van gelijkwaardigheid en kunnen ook iets over hun eigen ervaringen vertellen wanneer dat past of ondersteunend is.

Wat is het niet?

Een herstelacademie is geen plek voor diepgaande psychotherapie en is niet gericht op het oplossen van klachten. De ondersteuning kan wel zinvol zijn na of naast een therapeutisch traject, en als basis voor als je op de wachtlijst staat voor hulp bij de GGZ of ergens anders.